سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقش سنگ در معماری

یکی از مواد اولیه پرکاربرد در ساخت و ساز ساختمان سنگ می باشد  و  نقش سنگ در معماری ایران  از اهمیت بالایی برخودار می‌باشد . از سنگ  در قسمت‌های مختلف از جمله تزیین نمای داخلی ساختمان استفاده می‌‌‌‌‌‌‌شود و به دلیل قابلیت تراش پذیری گزینه مناسبی برای طراحان داخلی است . از دلایل محبوبیت سنگ ها می توان به  استحکام  و دوام بالای آن ها اشاره کرد و علاوه برآن قابلیت شستشو  و عدم نفوذپذیری از مزایای سنگ ها می باشد . قبل از خرید سنگ باید بدانید که در ساختمان، می‌توان از سنگ‌های مختلفی از جمه مرمریت ، تراورتن و .. استفاده کرد که هر کدام ویژگی های متفاوتی دارند .

انواع سنگ ساختمانی برای بررسی نقش سنگ در معماری

برای استفاده از سنگ در ساختمان، می‌توان از سنگ‌های مختلفی بهره برد اما قابلیت‌ها و ویژگی‌های متفاوت سنگ‌ها باعث می‌شود که هر سنگ در یک بخش از ساختمان کاربرد و کارایی بهتری داشته ‌باشد . از سنگ‌های ساختمانی که دارای کاربرد بیشتری هستند می‌توان از سنگ‌های تراورتن ، گرانیت ، مرمریت نام برد. همانطور که می‌دانید سنگ‌های ساختمانی موجود خیلی متفاوت و بیش از این انواعی است که نام برده ‌شد اما امروزه این سه دسته از سنگ‌ها کارآیی بیشتری در این زمینه داراست. در ادامه با شرح ویژگی‌های این دسته از سنگ‌های ساختمانی با نقش سنگ در معماری بیشتر آشنا می شویم  .

سنگ تراورتن

سنگ تراورتن با ماهیت رسوبی که دارد دارای تخلخل می‌باشد و قاعدتاً وزن کمتری  را نسبت به سایر سنگ‌ها دارا می باشد. به همین دلیل در نمای بیرونی ساختمان استفاده می‌شود تخلخل‌های روی سنگ نیز با رزین و اپوکسی پوشیده می‌شود تا در مواقع بارندگی آب به سنگ نفوذ نکند و از ترکیدن یا شکستن سنگ جلوگیری می کند .

با توجه به نکات ذکر شده می‌بایست در هنگام خرید سنگ تراورتن دقت نمایید که این سنگ در برابر سرما و گرما و یخبندان از نفوذ بالایی برخودار باشد . نکته مهم دیگر این است که در هنگام تهیه سنگ نما می‌بایست حتماً منطقه جغرافیایی که قرار است برای آن محل سنگ تهیه شود را از لحاظ خشک یا مرطوب بودن در نظر‌گرفت. برای آشنایی با کاربرد سنگ تراورتن مطلبی که در این مورد نوشته‌ایم را مطالعه بفرمایید.

سنگ مرمریت

سنگ مرمریت نیز بافشرده بودن  و تخلخل کمتر  در بخش‌های داخلی ساختمان ماننددیواره ، پله و راه پله  و سایر مشاعات استفاده می‌گردد. این سنگ با تراکم بالایی که دارد از استحکام بیشتری نیز برخورداراست و به همین دلیل می‌توان از این نوع سنگ در قسمت‌هایی که رفت و آمد زیادی دارند و نیاز به دوام بیشتری هست ، استفاده نمود.

چرا سنگ محبوب‌ترین مصالح ساختمانی است ؟!

از سال‌های دور تا به امروز سنگ و آجر از پرکاربردترین و رایج‌ترین متریال ساختمان سازی بوده‌اند و همیشه نقش سنگ در معماری بر همگان آشکار بوده است. از مشخصه‌هایی که سنگ را توانسته به رایج‌ترین مصالح ساختمانی تبدیل نماید ، ویژگی‌های منحصر به فرد آن بوده‌است . از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • استحکام
  • زیبایی
  • عدم نفوذپذیری
  • قابل شستشو
  • عایق بودن صدا و حرارت
  • داشتن حس طبیعی
  • تنوع در رنگ و بافت
  • سهولت در نگهداری
  • دوام بالا و ….

نقش سنگ در معماری داخلی

از سایر نقش‌های سنگ در معماری می‌توان به استفاده در تزیین نمای داخلی ساختمان اشاره کرد. سنگ‌ها به دلیل قابلیت تراش پذیری خوب و صیقلی بودن، گزینه قابل قبول بسیاری از طراحان داخلی می‌باشند. طراحان می‌توانند با استفاده از سنگ جلوه‌های زیبا و مدرن در ساختمان ایجاد کنند. طراحان از سنگ جهت اجرای نمای داخل ساختمان و زیبایی بخشیدن به بخش‌های مختلف آن در قسمت ستون‌ها، کناره‌های پنجره، شومینه و در سرویس‌های بهداشتی برای قسمت روشویی استفاده می‌کنند. در برخی موارد نیز از سنگ‌ها در ابعاد بزرگ یا همان اسلب‌ها ، به عنوان تابلو در ساختمان استفاده می‌شود. جهت این امر نیز سنگ مرمر به علت بازتاب نور و زیبایی دو چندان ، کاربرد بیشتری دارد.