سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با سنگ مرمریت صلصالی

سنگ مرمریت صلصالی با سه رنگ سفید ، یاسی  و کرم  آرامش ، گرمی و شکوه را به ساختمان شما می بخشد   .  این سنگ دارای محبوبیت خاصی است . در تمامی بخش های ساختمان می تواند از این سنگ استفاده کرد و با توجه به استحکام و مقاومت آن برای استفاده در کف ساختمان و پله ها انتخاب مناسبی است. منطقه خور و بیابانک استان اصفهان معدن سنگ مرمریت صلصالی می باشد.  در این مقاله علاوه بر آشنایی با مرمریت صلصالی می توانید در خرید سنگ  انتخاب صحیحی داشته باشید.

مزایا و معایب سنگ مرمریت صلصالی

 

مزایا و معایب سنگ مرمریت صلصالی ؛ترکیب کانی‌های مرمریت‌هاو  اجزای تشکیل دهنده  آن باعث شده که این نوع سنگ دچار هوازدگی در سطح و عمق بشود به همین دلیل مصرف این سنگ‌ها در فضای آزاد پیشنهاد نمی شود زیرا در مدت کوتاه ابتدا سطح سنگ دچار هوازدگی شده و سپس با نفوذ آب در رگه های این نوع سنگ باعث حل شدن آهک های موجود در آن می‌گردد.

طبق نکات ذکرشده در بالا در ادامه شرح مزایا و معایب سنگ مرمریت صلصالی  ، لازم به ذکر است که  استفاده از سنگ مرمریت صلصالی برای فضای خارجی توصیه نمی‌شود اما اگر هر سنگ مرمریتی دارای شرایط لازم باشد می تواند در نمای ساختمان و فضای خارجی نیز استفاده شود . در بخش بعدی این شرایط را شرح خواهیم داد .

سنگ‌‌های مرمریت جزء یکی از پرطرفدارترین سنگ های ساختمانی در جهان و  ایران می باشد . سنگ مرمریت صلصالی از دسته سنگ‌های قدیمی مرمریت است که در این مقاله سعی داریم به ارائه مزایا و معایب سنگ مرمریت صلصالی بپردازیم . همانطور که می دانید کلیه سنگ های ساختمانی یا غیر ساختمانی که کاربردهای مختلف دارند ، دارای مزایا و معایب متعددی می‌باشند.

سنگ مرمریت صلصالی با زمینه کرم روشن و یاسی در بازار سنگ موجود می‌باشد این نوع سنگ دارای رگه های سینوسی است که اصطلاحاً به آن نوار قلبی نیز گفته می‌شود.

کاربرد ( مزایا و معایب سنگ مرمریت صلصالی )

مانند سایر مرمریت هاسنگ مرمریت صلصالی نیز  ازاستحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و این مزیت باعث شده که این سنگ گزینه مناسبی برای استفاده در پله ها و کف ساختمان باشد. کف ساختمان از جمله بخش‌های مهم در یک ساختمان به شمار می رود زیرا به دلیل رفت و آمد بالایی که روی آن انجام می‌گیرد نیازمند سنگی مقاوم است.

سنگ مرمریت صلصالی ممتاز با مقاومت بالایی که دارد در کف ساختمان ها استفاده می‌گردد . زمینه روشن این سنگ نیز باعث می‌شود در قسمت کف ساختمان جلوه زیبایی داشته باشد و باعث افزایش نور و همچنین ایجاد آرامش در ساختمان گردد.

 با دانستن مزایا و معایب سنگ مرمریت صلصالی می توان انتخاب صحیحی در زمینه سنگ ساختمان خود داشته باشیم.

از دیگر  کاربردهای سنگ مرمریت صلصالی استفاده در در نمای داخلی و دیواره های داخلی ساختمان می‌باشد . همچنین برای راه پله و زیر پله کف لابی هتل ها  ، پاگرد ها و دیواره پله ها ، دیواره های آسانسور ، فضای داخل آشپزخانه و دیواره ی پارکینگ ، سنگ کف واحدهای تجاری و مسکونی و فضاهای خالی ساختمان می توان از این سنگ استفاده می‌گردد.

معدن سنگ مرمریت صلصالی

معدن سنگ مرمریت صلصالی در استان اصفهان ، منطقه خور و بیابانک قرار دارد . این منطقه به دلیل شرایط جغرافیایی که دارد ،  دارای معادنی است که سنگ هایی با رگه های قرمز در آن موجود است.

انواع سنگ مرمریت صلالی

انواع سنگ مرمریت صلصالی عبارتند از :

  • کرم
  • سفید
  • یاسی

همان طور که در بالا گفته شد سنگ صلصالی به سه نوع مختلف در بازار موجود می‌باشد از بین انواع آن ، سورت سفید به دلیل روشن بودن و زیبایی بیشتر دارای قیمت بالاتری نسبت به سایر سورت ها می‌باشد و همچنین در اکثر مواقع نیز تقاضا برای این سورت از سنگ صلصالی بیشتر می‌شود .

 از نظر کیفیت سنگ صلصالی دارای دو درجه می‌باشد .سنگ درجه یک و درجه دو در خطوط قرمز موجود در آن ها  تفاوت دارند. هرچه این خطوط قرمز در سنگ کمتر باشد درجه کیفیت آن نیز بیشتر می‌شود . سنگ مرمریت صلصالی در ابعاد مختلفی  مانند اسلب ، تایل و حکمی موجود می باشد که از محصول 40 در 40 آن بیشتر در کف ساختمان ها استفاده می‌شود .

درجه بندی انواع سنگ

درجه بندی سنگ های ساختمانی در ایران استاندارد خاصی ندارد و هر تولید کننده و عرضه کننده سنگ برای تفکیک سنگ‌های  خود و درجه بندی آن ها تعریف خاص خود را دارد پارامترهایی که بتواند در درجه بندی سنگ ما را یاری کند عبارت است از :

1 – نوع سنگ

2 – نداشتن ناخالصی و پوسیدگی در سنگ

3 –  کمترین بازی رنگ و سورت دقیق

4 – قطر مناسب سنگ  

5 – لب پر نشدن یا شکسته نبودن سنگ

6 – گونیا و دقیق بودن ابعاد سنگ

7 – نوع مواد مصرفی در فرآیند تولید سنگ

8 – نحوه حمل ، بارگیری و ارسال سنگ

9 – ساب سنگ  و ….

 

شرایط لازم جهت استفاده مرمریت صلصالی در نما

 شرط اول این است که سنگ باید بسیار ضخیم باشد به عبارتی ضخامت آن بیش از 4 سانتیمتر باشد آن هم در مرمریت های سیلیسی که محکم هستند. این ضخامت بالا باعث عدم نفوذ آب و خوردگی سنگ می‌شود و در نتیجه باعث به تاخیر انداختن ایجاد ترک های عمیق در سنگ می‌گردد .

شرط دوم آن این است که صفحه سنگ ، ساب خورده نباشد و به عنوان مثال شیشه‌ای یا بادبر باشد و یا به هر روش دیگری آن را غیر براق کرده باشند وقتی سنگ به این شکل باشد در مواقعی که حتی سنگ دچار هوازدگی نیز شود به علت ناهموار و غیر صاف بودن و براق بودن سنگ این هوازدگی به چشم نمی‌آید .

با توجه به تمام مزایا و معایب گفته شده در این مقاله سنگ مرمریت صلصالی می ‌تواند یکی از بهترین و زیبا ترین طرح هایی باشد که در فضای داخلی ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد هرچه سنگ مرمریت از تراکم بالاتری برخوردار باشد مرغوبیت بیشتری دارد و همچنین از دوام بیشتری نیز برخوردار خواهدبود  که مزایا و معایب سنگ مرمریت صلصالی نیز از این قاعده مستثنا نمی باشد.